de bergen - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu de bergen - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

de bergen

Door: annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

05 Juni 2011 | Griekenland, Athene

Dag 22 Vandaag de bergen in. Eerst naar Edessa naar de waterval kijken is wel leuk veel school jeugd zeker schoolreisje. Daarna naar een camperplek aan het Vegoritida meer, maar het regende heel erg hard en de camperplaats was op gras vlak aan het meer, dat vonden we toch maar niks, door het slechte weer rijden we door naar het grote Prespa meer naar Psarades, dit ligt werkelijk aan het einde van de wereld, er staan 15 huizen en 7 restaurants waar niks te doen is of ze zijn gesloten. Lopen wat rond en hebben gelijk een waakhond erbij, we noemen hem Rambo zo ziet hij ook uit. Bij het laatste restaurant vinden we eindelijk iemand die een beetje Engels praat, hier gaan we eten, trouwens echt heerlijk, en spreken af voor morgen vroeg met een bootje naar de grotten te gaan. We geven Rambo 3 bakken voer , nu moet hij vannacht wel goed over ons waken.

Dag 23 Vanmorgen om even voor 6 wordt ik wakker van de koeien die zich aan ons fietsen rek staan te schuren, heb ze even verteld dat dat niet de bedoeling is, en heb daarna gelukkig nog wat geslapen. Na een karig ontbijt(er is hier geen brood te krijgen), gaan we richting restaurant, waar we in een leuk speed bootje stappen. Eerst gaan we 2 schilderijen van Maria bekijken die op de rotsen zijn geschilderd, er zitten veel Pelikanen en dwerg aal scholvers en ibissen op het meer. Dan zijn we aan gekomen bij het kloosterkerkje Panhagia Eleoussa in de grotten. Het is een hele klim, maar zeker de moeite waard mooie Fresco’s uit de 14e eeuw .De boot tocht was ook leuk je zag Albanië en Macedonië liggen. Daarna rijden we naar het kleine Prespa meer waar een eilandje Ag. Achilios in ligt dat met een loopbrug van ongeveer 750 m te bereiken is. Er staat een ruïne van een kathedraal op die de moeite van het bekijken waard is, voor de rest is er ook niet veel het kerkje is dicht . We gaan verder naar Kastoria en gaan kijken of we bij het klooster Panhagia Mavriotissa van Papa Gabriël kunnen staan. We staan nog geen 5 min op de parkeerplaats en daar is de pater al, daar mogen we niet staan maar hij wijst ons een mooie [plaats waar we als we willen wel 2 nachten mogen blijven staan, kost niks, maar je mag wel wat voor de kerk geven, wat we uiteraard ook doen. Gaan op de fiets naar Kastoria en kopen wat leuke dingen voor Sjakie. Terug bij de camper nog even gekletst met de pater en nog wat andere bezoekers en foto’s gemaakt, papa Gabriël wil ook met mij op de foto. Daarna gaat hij de klok luiden en bidden heb een tijdje zitten te kijken en luisteren, erg indrukwekkend, maar ik versta er niets van ja het Kirië. Maar hij heeft me wel gezegend.

Dag 24. Het begon goed vanmorgen om ½ 8 luiden de klokken en om kwart voor 8 begint de pater te bidden en te zingen dat gaat door tot 11.00uur Spek gebakken voor het ontbijt ook lekker gedouched, daarna water bijgevuld en we kunnen vertrekken. Henk nog even met de politie gepraat, zover als dat mogelijk is eentje spreekt helemaal geen Engels en de andere een paar woorden. Valt me op dat de jongeren hier bijna geen andere taal spreken. Het begin gaat prima een prachtige rit door de bergen met geweldige uitzichten, en dan na de pas staat er een bord langs de kant main road is closed, nu staan er hier wel meer vergeten borden langs de kant dus we rijden door, maar na 3 km hekken op de weg, en we kunnen echt niet door, meer als de helft van de weg is ingestort. Dus omdraaien en toen begon de ellende , er gaat hier maar een weg die kant op, dus “Lieve”wil ons steeds laten keren na dat ze her berekend heeft, zo rijden we 2 uur en dan weten we echt niet meer waar we zitten, pakken het grote ANWB boek erbij, maar worden daar ook niet echt slimmer van, hier in de bergen staan de plaatsnamen alleen in het Grieks en dat is dus puzzelen. Op een gegeven moment vinden we waar we zijn, niet veel verder als waar we niet verder konden. Dus dat zijn 2 uur voor niks, daarna rijden we door de binnenlanden richting Konitsa, waar we lekker gegeten hebben. Zoeken nog even naar een camperplaats die vinden we in Viodomatis, hier staat ook een Duits stel. De bergen zijn prachtig ook de natuur, hebben weer vele schapen schildpadden en zelf een hele kudde paarden op de weg gezien. De wegen zijn echt slecht hele stukken weg weggevallen, dus extra opletten en dat is vermoeiend. Henk gaat morgen vroeg hier in de rivier proberen te vissen. En wat we dan gaan doen, dat bekijken we nog wel.

• 05 Juni 2011 - 21:14

Né En Mirjam:

Jullie genieten van een mooie reis door Griekenland hoor. Hoeveel km hebben jullie al gereden?? En heb je al veel gelezen?? Annet wanner komen jullie weer precies terug? Ik dacht 21 juni maar weet het niet zeker meer. Zal wel blij zijn als je weer thuis bent. Hier alles goed. Erg warm weer en vanacht heeft het dan toch eens eindelijk geregend wel niet zo veel,, Uit het dorp geen nieuws. Niemand dood gegaan tijdens jullie afwezigheid. Vandaag is Liesbeth jarig!! Tot een volgende keer weer. Lieve groet
    Né en Mirjam

• 07 Juni 2011 - 08:58

Jorg:

Zo kom je nog eens ergens. Jullie beginnen echte pioniers/verkenners te worden. Lijkt me super-spannend, en ook heel mooi om op van die door de goden vergeten plekken te komen. Mam, weet je zeker dat de stier tussen de koeien niet de machtige Zeus was die was gekomen om je te versieren? Veel succes met vissen pap, ik zie de fotoos wel als jullie thuis zijn. Kus