Chalkidiki - Reisverslag uit Psakoudia, Griekenland van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu Chalkidiki - Reisverslag uit Psakoudia, Griekenland van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

Chalkidiki

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

23 Mei 2011 | Griekenland, Psakoudia

Dag 9 Op ons gemak opgestaan, wat aange tut 's middags nog even naar het strand, wat ook niet tegen viel, onder een mooie parasol gelegen. Daarna alles opgeruimd nog even gedoucht water bijgevuld wc leeg gemaakt, we wilden om 3uur vertrekken, maar het kantoor ging pas weer om 5uur open, gelukkig heeft iemand de campingmevr. gebeld en na dat we even gewandels hadden was ze er om kwart voor 4. Nu richting Dion.We wilden eigenlijk ook de vestiging van Platamon gaan bekijken, maar aangezien ons Grieks nog niet zo goed is, gingen we het verkeerde bordje volgen, heel hoog de bergen in, daar kwamen we erachter dat we voor een oude dikke plataan omgereden waren, het schijnt wel iets bijzonders te zijn, tenminste zo werd het overal aangegeven. Op weg naar beneden zagen we de vestiging liggen, helemaal niet op 'n hoge berg.Om 6 uur waren we in Dion.De opgravingen waren tot 8 uur te bezichtigen, dat doen we dan nu maar gelijk, na een uurtje rondgelopen te hebben, heb je het wel gezien,het is mooi aangelegd en er waren toch wel lueke dingen te zien, het graf van Zeus en van Isis. Vlak bij de parkeerplaats was een goed restaurant, waar de plaatselijke juppen ook aan het eten waren. Ze hadden lam aan het spit echt heerlijk, om 8uur waren we klaar met eten en besluiten door te rijden naar de kust, vlak voor donker vinden we een plek tussen Kalivia en Korinos. We zijn moe maar het was een leuke dag.

Dag 10 Vandaag is het zondag, we hebben goed geslapen.Vandaag strand zon zee en luieren. De camping douchezak is geweldig, het water is zo heet, nu kun je je na in de zee te zijn geweest tenminste even afspoelen.Er kwamen hier parachutes over vliegen met een motortje achterzich leuk om te zien, ook waren ze aan het paardrijden op het strand, het is hier erg rustig voor een zondag. Om half 5 fietsen we naar Kalivia voor wat te gaan eten. Het zijn ongeveer 6km. Het is een echte toeristen stad het ene hotel na het andere en daar tussen veel appartementen complexen.In het kerkje midden in de winkelstraat was er net een doop aan de gang, erna hadden ze buiten op de stoep een soort buffet waar de gasten een plastic bekertje met fris konden krijgen en allemaal hapjes op een plastic bord oa. baklafa.Ook traden er op het pleintje naast de kerk 2 kinderdans groepen op in klederdracht, ook erg leuk om te zien.Daarna gingen we ergens eten, ze hadden gevuld lam, leek ons wel lekker, maar na een beet, br er zit lever in, dat vind ik echt niet lekker, gelukkig Henk wel dus die heb ik mijn hele vulling gevoerd, bij navraag bleek er niet alleen lever in te zitten, maar ook nieren longen en hart brr.Een echte specialiteit.Maar al met al weer een geweldige dag.

Dag 11. We hebben besloten om vandaag Thessaloniki te bezoeken, we kunnen het beste bij IKEA op de parkeerplaats gaan staan daar stoppen namelijk de bussen naar het centrum, na een half uurtje midden in het centrum. De stad is druk maar wel leuk, als eerste lopen we een basar binnen, waar je echt alles kunt kopen vis in alle maten en soorten, konijn lam met de kop er nog aan alle andere vlees, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het hier krijgen.Daar krijg je honger van, dus gaan we eerst iets eten, daarna naar een plein, waar nog een leuk relletje aan de gang was, waarschijnlijk had een zigeunervrouw iets van een oude man gestolen, er kwam van alle kanten politie erbij, en er werd veel geschreeuwd, geweldig om te zien.In het park lag een kruiskoepelkerk de Panayia Chalkeon, maar daar kon je niet in. Dan maar verder naar de grootste kerk van Griekenland de Ayos Dhimitrios, waarlijk een mooi kerk, weer even kaarsjes opgestoken voor de zieke mensen.Het begint flink te plensen, het wordt daardoor erg benauwd, bekijken nog de rotunda maar die was ook dicht en de triomfboog van Galerius, hier en daar waren nog wat opgravingen te zien en natuurlijk de witte toren daarna iets lekkers voor bij de koffie gekocht en de bus terug genomen deed er nu 40 min. over. Toens hebben we geprobeerd te internetten bij de Mac, maar we konden met de camper niet het terrein op want we zijn hoger dan 2,50m op een p er vlak naast geprobeerd maar we kregen geen verbinding. We rijden nog een uurtje naar de Chalkidiki, we staan bij het plaatsje Psakoudia, vlak een het water. We hebben tot nu toe 2342km gereden. Er zullen er nog wel meer bijkomen. Henk baalt op dit moment vreselijk, want er is iets met de achterwand niet goed, doordat de fiesten erop zitten en de wegen hier wel soms erg slecht zijn, en je zo maar ineens in een groot gat rijdt, waardoor de fietsen dan aan de achterwand trekken, hopelijk kunnen we dat hier ergens oplossen.

• 24 Mei 2011 - 14:52

Kjell:

Hoi mam,

Leuk om te lezen allemaal. Zijn jullie ook al bij de Olympus geweest of moeten jullie daar nog naar toe.

Hier alles goed.

Groetjes XXX Kjell