Leuke dagen in Spanje - Reisverslag uit Granada, Spanje van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu Leuke dagen in Spanje - Reisverslag uit Granada, Spanje van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

Leuke dagen in Spanje

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

19 April 2015 | Spanje, Granada

16 april dag 4. We gaan verder richting Spanje, maar hoe doet de Garmin ons nu weer rijden. Hij wil eerst via de kust, nou dat lijkt me toch wel een heel stuk om. In het Marokko boek van de NKC staat een route via Pau, dat scheelt bijna 200km, lijkt me een beter plan. Alleen is die route niet goed op te pakken omdat we van een andere kant komen, maar na een beetje soebatten hebben we hem toch gevonden. En gelukkig want wat een prachtige route helemaal door de Pyreneeën, maar een tunnel schiet niet altijd echt goed op. Zeker niet als je achter een paar vrachtwagens zit, maar de natuur is echt prachtig. We worden nog aangehouden door de politie, maar die lachte eens naar ons en we mochten gewoon doorrijden, zal wel met mijn eerlijke gezicht te maken hebben. Haha. We stoppen in Galatayud even achter Zaragossa op een leuke CP. Lopen de stad even in, wel aardig leuke promenade met mooie bomen. Hebben daar op een terras lekkere Tapas gegeten met heerlijke patatas bravas. Alleen begon het een beetje te regenen dus gauw terug naar de camper.
17 april dag 5. Lekker uitgeslapen en vertrekken toch om 10 uur, maar moeten nog tanken. Bij het eerste tankstation was de tankauto aan het lossen, dus daar kon je niet tanken. Dan naar de volgende en ook daar de tankauto. Ze sluiten dan het tankstation maar nu hebben we toch maar even gewacht, de diesel koste daar maar 1,129. Dus uiteindelijk vertrokken we om kwart voor 11. Om twee uur waren we in Toledo net onder Madrid CP op een parkeerplaats . Je kon vanaf de P een roze lint volgen en dan kwam je bij de roltrappen naar de stad uit met 6 grote roltrappen. Wel makkelijk, als je dat had moeten lopen was je al kapot geweest. Wat een mooie stad, echt smalle straatjes en heel veel pleintjes. Eerst even iets eten op een van die pleintjes bij een M, lekker broodje McChicken. Daarna de stad verkennen komen uit bij de Basiliek. Erg groot maar wel €8,00 entree, maar was het zeker waard. Je kreeg ook een audiogids erbij. Wel Duits maar beter als Spaans. Maar wat een prachtige kerk, zoveel te zien en zo mooi een van de mooiste van Spanje. Daarna nog wat rondgelopen en nog een klooster bekeken, en toen waren we verdwaald. Haha . Nog maar eens op een plattegrond gekeken blijken er twee van die grote roltrap complexen te zijn, moesten dus aan de andere kant van de stad zijn, gelukkig gauw weer gevonden. Eten onderweg nog even (niet echt lekker) en gaan weer naar de camper. Moe maar voldaan , wat een leuke stad. Vanaf de P heb je een prachtig uitzicht op de stad ook ’s avonds met al die lichtjes.
18 april dag 6. Vanmorgen tegen 10 uur vertrokken op weg naar Granada, weer een prachtige tocht door de bergen en we zien in de verte de Siërra Nevada waar nog sneeuw op ligt. Tegen 2 uur zijn we op de camping een kleine gezellige camping vlak bij Granada. Kleine plaatsen met veel schaduw maar geen tv ontvangst. We regelen gelijk kaarten voor het Alhambra morgen middag om 4 uur, we doen lekker luxe en regelen ook een taxi die ons brengt. We gaan lekker buiten lunchen en gaan daarna met de bus naar het centrum. De bus stopt voor de camping en rijd zo naar het centrum in 10 minuten. We zijn er tegen 5 uur en lopen naar het oude gedeelte van de stad wat erg mooi en sfeervol is maar wel ver lopen, wilden nog naar de grotwoningen, maar dat was een brug te ver (haha). Drinken wat op een terras. Lopen door de gezellige straatjes en gaan de grote kerk bekijken, we lopen naar binnen maar er is een huwelijksmis aan de gang met heel veel mensen dus gaan ook maar weer naar buiten, slenteren nog wat door de stad en gaan terug met de bus naar de camping waar we in het restaurantje lekker gegeten hebben. Horen dat onze schoondochter in Nederland een prijs heeft gewonnen. De Joke Zonneveld Award, we zijn hartstikke trots op haar, ze heeft hem zeker verdiend met haar boek. Jammer dat we er niet bij waren, maar het was voor haar ook een echt verrassing. Wel flinke blaren gelopen en spierpijn in de kuiten als dat maar goed gaat morgen. Henk heeft een blaar doorgeprikt en verzorgd.
19 april dag 7. Lekker uitgeslapen. Gedouched op de camping wel een miezer straaltje. In de camper heb ik meer power. Wasje gedaan en lekker buiten gegeten. Om 1 uur precies komt de taxi de camping op en brengt ons naar het Alhambra. Dachten dat we niet in de rij hoefde te staan omdat we kaartjes besteld hadden, maar daar was weer een andere rij voor. Dan denk je dat je naar binnen mag, nee dat kan pas om 2uur. Dan mag je naar binnen en gaan we de tuinen bekijken. Erg mooi met veel water, je kon ook zien hoe ze vroeger het waterleiding kanaal liep. Mooie uitzichten en in de tuinen ligt ook een klein kasteel, eerst weer kaartjes laten zien en scannen, want je mag maar 1 x naar binnen. Het is wel mooi om te zien allemaal, gaan ook het fort bekijken weer kaartjes scannen. Ook weer mooi en dan nu naar het Alhambra het kasteel van Muhammad V. Weer 15 min. In de rij en dan mondjes maat naar binnen. Het voordeel is wel dat je elkaar niet echt voor de voeten loopt en het niet te druk is. Het Kasteel is erg mooi met werkelijk prachtige versieringen, zeker mooi om eens gezien te hebben. Deze kunnen we ook weer afstrepen op ons lijstje. We lopen te voet van het Alhambra de stad in, au au mijn kuiten, gelukkig gaat het goed met mijn blaren. Henk heeft ze afgeplakt vanmorgen. Lopen weer wat door de leuke straatjes en gaan op een terras wat drinken en wat tapasjes eten. En nemen de bus weer terug naar de camping. Zijn om 7 uur weer op de camping waar het restaurant gesloten is. Gelukkig hebben we niet meer zo’n honger. Morgen gaan we naar Tarifa, kijken of we daar een boot kunnen pakken. Op naar Marokko.

• 20 April 2015 - 09:25

Elske:

Leuk om weer een update te krijgen. Lekker dat jullie het zo fijn hebben. Dat hebben jullie wel verdiend! En Alhambra ziet er echt prachtig uit. Ik denk dat Kjell en ik ook eens deze kant op moeten.

Hier ook alles goed. Saar heeft het staan inmiddels onder de knie en trekt zich overal aan op. Ook begint ze haar pittige karaktertje steeds vaker te laten zien (als ze boos is wordt alles aan de kant gesmeten, gaat ze om zich heen slaan en schoppen). Is toch wel anders dan bij Jurre :). Jurre is inmiddels lekker aan het fietsen. De zijwieltjes iets strakker gezet, want dat vond hij eng. En nu gaat het een stuk beter.

Binnenkort als jullie wifi hebben even skypen?
    Kus Elske (en natuurlijk ook van Kjell, Jurre en Saar)

• 20 April 2015 - 10:19

Kim:

Wat lief van jullie! Dank je wel!
    Was het een mooie rondleiding nog gisteren? En hebben jullie voor vandaag een boot gevonden of gaan jullie toch morgen!

Liefs!

• 20 April 2015 - 21:04

Marie-José:

Hallo Annet en Henk.
    Mooi hoor wat jullie al allemaal gezien hebben!
    Nu gaan genieten van Marokko, veel plezier en genietver vooral van!
    Groetjes uit Aalbeek.