op weg eerste dagen in Frankrijk - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu op weg eerste dagen in Frankrijk - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

op weg eerste dagen in Frankrijk

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

15 April 2015 | Frankrijk, Lourdes

13 april dag 1. We vertrekken lekker op tijd, om 9 uur. Bij Maastricht loopt het goed door en we vervolgen onze weg. Door de Garmin worden we toch naar Parijs geleid, maar we waren daar op 20 minuten langs, dat was echt lekker. We waren om 16.00uur in Saran op een leuke CP bij een parkje met een visvijver. We wandelen wat en gaan lekker onder de bomen zitten in de schaduw, daarna nog even in de zon. Eten in de camper koude schotel en worstjes van van Keulen. Kijken wat tv en kaarten natuurlijk nog een potje (Henk gewonnen).
14 april dag 2 . Wat slaap je toch lekker in de camper, staan toch op tijd op en we willen vandaag op de route naar de kust, we vertrekken weer om 9 uur. We rijden echt een prachtige route door de bossen. Om 12 uur gaan we lunchen op een picknick plaats langs de autoweg, dit kom je ook alleen maar in Frankrijk tegen, parkeerplaatsen met heggetjes ertussen en grasveldjes met voor iedere parkeerplaats een eigen picknick tafel en een prachtig uitzicht. Ook de natuur is prachtig, veel gele en roze brem in de bloei, veel gele velden koolzaad, erg kleurrijk allemaal en de bomen met hun nieuwe licht groene blaadjes. Daarna verder. We moeten tanken, we gaan van de autoweg af daar is de diesel zeker goedkoper, maar dat hadden we beter niet kunnen doen, we zitten in de middle of nowere een tankstation 10 km verder. Maar de bergen in, een heel smal weggetje gelukkig kwam ons niets tegen. Bij het eerste tankstation kon je niet met buitenlandse kaarten betalen, wel maar even wat boodschappen gedaan. dan maar naar de volgende, getankt (Je kon maar voor €98,00 tanken en dan slaat hij af) en met een uur vertraging gaan we verder. Opeens is Henk niet meer zeker van de route die we rijden en we gaan op een parkeerplaats maar eens even checken. Blijkt hij verkeerde coördinaten ingegeven te hebben en gaan we dus inderdaad de verkeerde kant uit. Het is intussen half 5, de kust dat gaan we dus niet meer halen, we zijn moe ook door het warme weer waar we toch wel even aan moeten wennen. Daarom een CP in de buurt gezocht en tegen 17.15 zijn we op de camperplaats in Grisolles. Lekker Ge-BBQ en na het eten een dutje gedaan. Ik denk dat we morgen naar Lourdes gaan, daar heb ik altijd al eens naartoe gewild en nu zijn we er toch in de buurt.
15 april dag 3. Omdat we niet naar de kust gegaan zijn, gaan we nu naar Lourdes door onze omweg komen we er bijna langs. We vertrekken om 10 uur en zijn om half 1 in Lourdes, hele leuke kleine camping. Zou dicht bij het centrum zijn, maar dat viel toch wel even tegen. We lunchen en dan gaat Henk de vouwfietsjes uit de garage halen, hebben allebei een lege achterband kost even wat voor we daar weer lucht in hebben, maar na een tijdje kunnen we vertrekken zo tegen 2 uur. Maar wat valt het tegen zo’n vouwfietsje zeker berg op. Gelukkig heb ik 6 versnellingen, maar toch als je al 9 jaar op een elektrische fiets fietst, is dat toch wel heel zwaar, maar we komen wel in het centrum, we hebben nog geen sloten op onze fietsjes maar we kunnen ze bij een kiosk neer zetten die mevrouw zou er op letten. En inderdaad wat we al gedacht hadden Valkenburg in het groot het ene souvenirs winkeltje naast het andere. Dan maar eens kijken waar de grot is. Heel veel mensen en zeker veel mensen in een soort riksja’s die door andere weer geduwd of getrokken worden . Je komt eerst bij een grote kerk Henk meent dat daar die grot in is, maar die was aan de zijkant van de kerk waar je ook de kraantjes hebt voor Lourdes water te pakken, wij hebben er wat van gedronken en onze handen er goed mee gewassen. Je kon in de rij gaan staan dan mocht je door de grot heen lopen veel mensen deden dat om dan de grot aan te raken, maar ik heb gewoon van een afstandje gekeken. Overal kun je kaarsen kopen ze hebben er aparte ijzeren stalletjes voor waar je ze neer kunt zetten en dan staat daar in alle talen dat deze kaarsen dragen uw gebeden verder , kaars natuurlijk €2,50 de kleinste, die heb ik aangestoken en voor iedereen die me dierbaar is een gebedje gedaan. We lopen er nog wat rond bekijken de kerk en kopen voor tante Mia een aandenken van de grot. Het is goed om eens gezien te hebben . We hadden vanavond nog naar de licht processie willen gaan maar toen we weer doodmoe op te camping aan kwamen en het ook lichtjes begint te regenen zien we daar toch maar vanaf, is ook niet zo’n goed plan om in het donker met de vouwfietsjes te gaan fietsen. Morgen toch maar weer verder hoeven van ons allebei niet nog een dag te blijven.

• 15 April 2015 - 20:36

Betty Lebens:

Had wel gedacht dat het net zoiets als Valkenburg zou zijn, maar goed, jullie hebben het gezien en dat kan niet iedereen zeggen! Rij voorzichtig en tot jullie volgende verslG! Proficiat Henk met je overwinning!

• 15 April 2015 - 21:47

Carry Coppes:

Goede reis! Marokko is een prachtig land. M.u.v. de kust. We lezen weer mee.

• 15 April 2015 - 22:44

Kim:

Leuk om te lezen waar jullie zijn!
    Jammer dat Lourdes zo touristisch is... maar ja, jullie zijn er nu inderdaad geweest en wie weet wat het drinken van het water nog allemaal voor positieve gevolgen heeft ;-)

Goed zo Henkie, eerste potje van de vakantie gewonnen. Dat belooft wat!! Ga je er dan eindelijk eens een keertje met de winst vandoor haha! Wat is de algehele stand?

Slaap lekker en goede reis weer morgen! Liefs x

• 16 April 2015 - 10:22

Jorg:

Goed zo heilige boontjes ;-) Goeie verdere reis!

Kus

• 17 April 2015 - 18:35

Rinus Tubee:

Leuk om te lezen wat jullie zoal uitspoken en meemaken onderweg. Er zit gelukkig nog wat "geloof" in jullie door het bezoek aan Lourdes. Door te fietsen komen jullie er achter dat "niet alles vanzelf gaat".
    Prachtig toch. Veel plezier de komende dagen en wij lezen met plezier Annets verslag.

• 20 April 2015 - 08:20

Corry:

Hoi jullie tweetjes,wij wensen jullie een hele mooie reis en voorzichtig op de weg he Henk en ja een vouwfietsen is ook niet alles.Groetjes vanuit zonnig Buchten.
    Piet en Corry

• 20 April 2015 - 22:45

Math:

Prachtig om te lezen dat als zodanig verloopt dat jullie vertrokken zijn. Garmin met kuren, verkeerde coordinatiepunten, lege banden.... Ik moet zeggen dat dan campereren tocht weer avonturen is. Ik ga de reis aandachtig volgens. Veel voorspoed en goede reis