Marokko en Tetouan - Reisverslag uit Tétouan, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu Marokko en Tetouan - Reisverslag uit Tétouan, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

Marokko en Tetouan

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

21 April 2015 | Marokko, Tétouan

20 april dag 8. Vandaag zou mijn vader 79 zijn geworden. Hij zou ons voor gek verklaard hebben als we hem verteld zouden hebben dat we naar Marokko zouden gaan, hij sliep het liefst ’s avonds in zijn eigen bed, natuurlijk doen wij dat in onze camper ook. Vandaag dus richting Marokko. Op ons gemak vertrokken en op een parkeerplaats alvast kaarten voor de ferry gekocht. Special offer €258,00. Ook vult hij voor ons een formulier in voor de camper in en uit te klaren heel belangrijk. Wat ons even tegenvalt dat zijn de tolpoortjes op de autoweg, dat ging in Frankrijk toch wel wat sneller met de badge op de voorruit, nu iedere keer weer stoppen en betalen. We zijn op tijd in de haven. We kijken even welk poortje we moeten hebben en er staat al gelijk een mannetje naast je om te wijzen waar en even later komt hij daarom geld vragen, zo gaat dat hier maar daar trappen we niet in. Als we in de rij staan komt er iemand die onze papieren wil zien en ook die van de camper formulier maken voor €20,00 jammer vriend maar dat hebben we al (gratis). Dan staan we te wachten voor de boot die om drie uur zou vertrekken, maar daar moesten eerst heel wat opleggers in gereden worden. Het is uiteindelijk 10 voor 4 als we vertrekken. Wij hadden de camper achteruit de veerboot op moeten rijden, is straks wel makkelijk met eraf rijden. Eerst moeten we aan boord ons paspoort laten afstempelen en het ingevulde formulier erbij inleveren. Drinken en eten wat aan boord. Na anderhalf uur zijn we er al. We zijn als eerste van de boot af, eerst stoppen bij de politie, dat ging goed en dan door naar de douane. Daar weer alles heel onduidelijk, ook waar je moest gaan staan. Niet bij het loket maar een stukje verder. Toen moest Henk zijn paspoort laten controleren of hij niet nog ergens boetes open had staan en daarna de inklaringsformulier laten stempelen door de douane, de douanier kwam nog meegelopen naar de camper maar knikte eens naar me en hoefde niet binnen te kijken (gelukkig dat hij mijn pakken wijn niet gezien heeft). Zal wel weer aan mijn eerlijk gezicht hebben gelegen, alles bij elkaar 20 minuten. Dan richting camping in Martil, door het Rif gebergte, door de wolken. Prachtig maar we moeten ergens pinnen en tanken want in de bergen ging hij op reserve. Ik krijg het dan toch even benauwd, maar alles is gelukt de tank vol en de portemonnee aangevuld. Nu maar hopen dat de camping nog bestaat, mooie weg langs de middellandse zeekust en warempel de camping bestaat nog en is ook nog heel aardig. Wel even wennen aan de tijd twee uur verschil. Het restaurant op de camping is dicht dus we lopen het dorp in. Wat niet zo leuk is dat ik hier wel een bezienswaardigheid ben met mijn kapsel, dat kennen ze hier niet bij een vrouw ze hebben of lang haar of een hoofddoek om, dus er wordt regelmatig omgekeken en naar me gestaard of opmerkingen gedaan door de opgeschoten jeugd, wat ik gelukkig niet versta maar erg leuk zal het niet zijn. Haha. We lopen door een winkel?straat? waar niets te zien is om te eten. Dan maar terug, maar op de hoofdstraat vinden we eindelijk een restaurant en daar hebben we echt heerlijk gegeten. Eerst als voorgerecht schelpen met iets van mosselen en groente en wat rijst met groente, daarna salade van de chef (fruit en groente en vis) heel lekker, dan het hoofdgerecht ik had calamaris ringen en Henk een visschotel werkelijk enorm en erg lekker verse vis. Wel met water erbij te drinken en sinas. Bier en wijn staat echt niet op de kaart, maar daar wen je ook aan. Het is inmiddels erg koud geworden en we gaan snel terug naar de camping. We proberen eens of we niet toch t.v. hebben en ja hoor de Nederlandse zenders, wel heel vreemd, hier is het 8 uur en op de tv 10. Daarna nog gekaart en Kim voor alle duidelijkheid de stand is 7 voor mij 4 voor Henk. Morgen naar Tetouan.

21 april dag 9. Vanmorgen regende het een beetje maar het is ook fris met wat wind. Tegen 1 uur vertrekken we naar Tetouan, we willen de Medina(oude stad) gaan bekijken. Voor het avontuur nemen we de bus, kost niets. 4 Dirham per persoon, ongeveer 0,38. Gelukkig was het bij het begin dat we instapte en hadden we een zitplaats, maar daarna hij stopte vaak en heel veel mensen willen mee, tot overmaat van ramp stopt hij ook bij een school, dus niet vol maar overvol. Alles bij elkaar duurt het ongeveer 1 uur voor we er zijn. Daar gaan we het oude centrum in, maar omdat het geregend heeft is er overal modder, bij de visboer wordt het afval gewoon in een open put gedaan, dus je kunt je voorstellen hoe het ruikt hier, er zitten kippen in een ren die gewoon geslacht worden, wel vers dus. Je bent blij dat je langs kruiden kraampjes komt, dat ruikt dan weer lekker. Het is een wirwar van straatjes en doorgangetjes. Je hebt verschillende afdelingen daar wordt dan bv. Kleding of speelgoed verkocht. En een goud straatje waar volgens mij niet alles goud is wat er blinkt. Het is een belevenis om te zien, maar ik moet er nog steeds aan wennen dat de mensen me nakijken. Is een raar gevoel. Jammer van het weer, met zon is alles toch leuker. Na een paar uurtjes rondgelopen te hebben zoeken we toch maar een taxi om terug te gaan, we worden aangesproken door een man met een kind die een broer had in Utrecht. Hij wilde nog wel met ons de Medina in, maar we willen naar de camping, nou hij regelde wel een taxi voor ons 100 Dirham (9,40), maar dan wel alleen in de taxi, normaal proppen ze daar 6 man in. Dat doen we dan maar, de taxi chauffeur had ook een broer, maar dan in Amsterdam. Morgen maar weer verder, we hopen dat het weer gauw iets beter wordt. In Limburg is het warmer dan hier, maar ja je kunt niet alles hebben. Haha.

• 22 April 2015 - 17:03

Elske:

Lieve Annet, Laat je maar niet gek maken door die Marokanen. Over een jaar of 20 hebben ook de dames daar kort haar. En mocht het heel vervelend worden, kun je altijd nog een pet of een sjaal op je hoofd. X