hier zijn we weer - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu hier zijn we weer - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

hier zijn we weer

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

14 Juni 2012 | Kroatië, Dubrovnik

Sibenik en ons vakantie drama.
Henk vandaag het paspoort ophalen op de camping in Nin, die ook nog lastig deed, of we wel betaald hadden en waar ik was, op de camping, op Henk aan het wachten, maar gelijk voor een andere plek gekeken want hier bij het zwembad heb je van 10 tot 10 muziek en herrie aan je kop, gelukkig was er aan de rand van de zee een mooi plekje vrijgekomen, gelijk gaan regelen dus toen Henk na bijna 4uur weer terug was gelijk verkast. We staan nu werkelijk prachtig 20m van zee, er komt wel om het half uur een treintje langs, maar dat stoort niet.
Zaterdag met de fiets naar Sibenik, is te doen, wel enkele pittige heuvels maar dat kunnen wij wel aan.(met hulp).Sibenik is een gezellig plaatsje leuke smalle straatjes pleintjes. Er is een prachtige Kathedraal doe het bezoeken zeker waard is, ook de medicinale tuin bij het kloostertje is leuk. Het kasteel viel een beetje tegen het is alleen een ruïne, maar je hebt er wel een geweldig uitzicht. Het ernaast gelegen kerkhof is ook de moeite waard. Als we op een terras zitten zegt Henk je hebt een sms bericht. Nou wat zou dat dan zijn? 3 oproepen gemist en 2 sms berichten, neem zo spoedig mogelijk contact op met de klantenservice van Vodafone. Nou dat duurt dan vervolgens meer als een kwartier eer je daar iemand aan de lijn hebt, en dan is de afdeling die je moet hebben er ook niet meer, maar ze kan me wel vertellen waar het over gaat, we hebben tot nu toe voor €1245,00 aan internet kosten gemaakt, wat blijkt nu dat mijn Vodafone box voor het buitenland á €2,00 per dag niet geld in Kroatië. Ja dat moet je dan maar weten, dus iedereen is nu gewaarschuwd. Ik raakte helemaal in paniek was helemaal de kluts kwijt, ik moest voor maandag 12 uur weer contact opnemen om een regeling te treffen. Daarom heeft het even geduurd voor ik weer wat verslagen kon plaatsen, want internetten is er even niet meer bij.
Gelukkig heb ik een goede regeling kunnen treffen, anders hadden we wel naar huis kunnen komen. En als klap op de vuurpijl verliest Nederland ook nog hun eerste wedstrijd.
Zondag, gekuisd en het bed overtrokken enz . We hebben hele leuke Belgische buren erg grappig.
’s Middags geprobeerd te snorkelen en het ging aardig had niet gedacht dat ik het zou kunnen, maar het ademen door de snorkel ging beter als ik gedacht had, alleen met de flippers heb ik moeite en mijn bril beslaat, dus daar moeten we nog wat aan doen.
Trogir.
Bij het weggaan op de camping komen we mensen van Buchten tegen, dat verwacht je toch niet.
We rijden naar Trogir, kunnen goed parkeren vlak bij het centrum, en lopen over het bruggetje de oude stad in. Het is ook weer een heel oud stadje met een mooi kerk die we niet bezocht hebben, was er toch niet helemaal bij met mijn gedachten (vodafone). Op het plein bij de kerk was een stukje overdekt pleintje, waar op een gegeven moment 5 Kroatiërs in klederdracht begonnen te zingen, dat zijn zo van die dingen die je zo maar tegen komt en waar je dan van moet genieten. Nog wat door de prachtige smalle straatjes met leuke winkeltjes gelopen. Daarna op weg naar een camping net onder Split, even in kopen doen bij de Lidl, daar kreeg ik een telefoontje uit Nederland van mijn contact persoon bij vodafone, met heel goed nieuws, een prima regeling. Nu kan ik weer genieten van mijn vakantie. Op de camping komen we “luui van Beeg”tegen. “s Avonds heerlijk gaan uit eten even buiten de camping.
SPLIT
Vandaag op de fiets naar Split, is niet ver maar die stomme steile heuvels hier, die vallen toch weer tegen. Maar je komt midden in het centrum uit, parkeert je fiets en klaar. Split is echt prachtig. De hel stad staat op de Wereld erfgoedlijst van Unesco. Het prachtige paleis van Diocletianus, in de kelders leuke winkeltjes. De torens en de pilaren de zuilen gangen, allemaal even indrukwekkend.
Van het oude mausoleum, gebouwd in het jaar 316, is later een Kathedraal van gemaakt, klein maar prachtig, ook de crypte die er tegenover ligt is mooi. De verschillende poorten. Ook leuk om te zien de overdekte vismarkt wel even neus dichtknijpen. Dan de prachtige gebouwen aan de boulevard, waar ook nog een kerkje met klooster ligt. Het is er gewoon geweldig om rond te lopen en je te verwonderen over alle moois. Daarna even op een terras aan de haven wat gedronken, en toen weer op de fiets naar de camping. Al met al een prachtig uitstapje.
MOSTAR
Het is alweer woensdag, vandaag rijden we richting Dubrovnik, maar ik wil toch graag nog even naar Mostar, dat is toch hier in de buurt. Een tijd terug war er een reportage op tv over het herstellen van de beroemde brug over de Neretva, die de beide culturen met elkaar verbind op de beide oevers.
Hier voor moet je door de douane, waar toch nog goed gecontroleerd wordt, we staan zeker een kwartier in de rij, ook op de terug weg.
Mostar we vinden weer gauw een parkeerplaats midden in het centrum (nu is Mostar ook niet echt groot) kost wel €8,00 Je kan hier gelukkig overal met euro’s betalen of met kunna’s en kyn’s.
Je loopt dus naar de brug ,en je waant je in Valkenburg het ene winkeltje naast het andere echt een turkse bazaar , het is wel leuk, maar anders dan we verwacht hadden. Je loopt van het ene stuk over de brug naar het anderen en weer terug, je eet iets en dan heb je het wel voor gezien. Op de kerkhof valt je wel op dat er vele graven zijn uit 1993 en 1994.
Verder naar Dubrovnik waar we de eerste camping overslaan, geen fijne plaats voor ons in de schaduw i.v.m. Bieke, maar even na Dubrovnik vinden we een camping in Kupari,met veel schaduw, waar de bus om het half uur gaat, dus prima. Gaan eten even buiten de camping want we willen wel voetbal zien, nou het eten was lekker, maar Nederland mag naar huis.

DUBROVNIK
Vandaag 14 juni 38 jaar getrouwd voor de wet. We besluiten ’s morgens even rustig aan te doen en we nemen de bus van kwart voor 2 naar Dubrovnik. Een bus met houten banken en een kamikaze chauffeur. Vooraan in Dubrovnik eruit en dan naar beneden trappen, trappen en nog eens trappen.
Maar dan kom je in de oude stad, voor iedereen die naar Kroatië gaat, bewaar Dubrovnik tot het laatst anders zijn alle andere leuke plaatsjes niet zo mooi meer, geniet eerst van de gewone leuke plaatjes en dan Dubrovnik. GEWELDIG je weet niet waar je moet kijken, alles even mooi, de straatjes de doorkijkjes, winkeltjes, terrasjes en restaurantjes. Kerken, huisjes, museums. Je kijkt je ogen uit. We wilden graag over de stadsmuur wandelen, maar €10,00p.p. vonden we net wat aan de dure kant voor nog geen 2 km lopen. Naderhand zagen we dat je een dagkaart kunt kopen waar je dan ook bij andere dingen naar binnen kunt . Was misschien wel de moeite waard geweest. Na heerlijk genoten te hebben van Dubrovnik zag ik het toch echt niet zitten om al die trappen weer op te lopen naar de bus, en hebben toen maar een taxi genomen was niet eens zo duur 120 kuna, maar ook deze chauffeur was niet echt betrouwbaar wilde inhalen terwijl er een rode tegenligger kwam, even slikken en weer verder, blij dat we heelhuids op de camping aan kwamen.

• 14 Juni 2012 - 19:31

Gerard:

Een paar vervelende intermezzo's dus deze reis. Vooral die rekening is ff schrikken zeg. Ik dacht trouwens dat altijd een waarschuwing kwam bij € 59,50.
    Ik heb dataroaming altijd uit staan in buitenland om dit soort kosten te voorkomen. Voor internetten onderweg zoeken we altijd een open WIFI. Soms even zoeken maar meestal lukt dat wel. Maar goed laat het jullie vakantiepret niet drukken en geniet verder! ;)

• 14 Juni 2012 - 19:33

Gerard :

O ja, zou het bijna vergeten... nog gefeliciteerd met jullie 38 jaar samen. Proost !!

• 15 Juni 2012 - 07:01

Kim:

Lieve Henk en Annet!
    Wat een avonturen! Echt héél fijn dat het met Vodafone geregeld is. Dat blijft toch de hele tijd door je hoofd spelen, ookal probeer je er niet meer aan te denken.
    Onze duikbrillen besloegen ook steeds dus onze duikjuf had aangeraden hem aan de binnenkant schoon te maken met afwasmiddel. En voor je hem gaat gebruiken je glazen even inwrijven met spuug en kort uitspoelen hihi.
    De omgeving lijkt me geweldig! Geniet nog maar heel erg! Over een week zien we elkaar alweer!
    Ik heb vandaag mijn laatste schooldag, dat is ook snel gegaan! Morgen om 9u 's ochtends op school zijn voor het tentamen!!!
    Veel liefs!

• 15 Juni 2012 - 07:05

Jorg:

Hey pap en mam, leuk weer even wat van jullie te lezen. Ben blij dat jullie weer van de vakantie kunnen genieten. En hoe? Mooie fotoos ook. En jullie zullen ook wel veel plezier hebben van de Kroaten en hun nationale team, of niet? Hier stond in ieder geval gisteren de hele Ottakringerstrasse op z'n kop. Blijken nogal wat Kroaten in de wijk te wonen.

Nou jullie hebben luui out beeg gezien, tijd om naar huis te komen ;-) of inieder geval om eens langzaam richting Wenen te komen.

Kus,

Jorg

• 17 Juni 2012 - 11:34

Marie-José:

Hoi Annet en Henk,
    Wat een vervelende situatie die zich heeft voorgedaan, maar gelukkig zijn jullie uit deze dip en kunnen jullie weer volop genieten!
    Een mooie reis met heel veel bezienswaardigheden, erg leuk om het zo te volgen. Geniet er vooral nog van en ook in Wenen heel veel plezier.
    Vanavond voetbal kijken? Ben benieuwd wat er van terecht komt maar zie het donker in.
    Groetjes ook van Theo, Marie-José