Rabat, Salé en Meknes - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu Rabat, Salé en Meknes - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

Rabat, Salé en Meknes

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

21 Mei 2015 | Marokko, Moulay Bou Selham

19 mei dag 38 Gelukkig vandaag weer wat actie, we gaan naar Rabat en daarna naar Salé. We rijden gewoon de stad in en aan de stadsmuur is een parkeerplaats waar je ook kan overnachten. Staan wel aan een drukke weg maar ook aan het water, en aangezien ik met oordopjes slaap zal ik er geen last van hebben. We gaan eerst naar de oude stad klein en helemaal ommuurd, leuk om te zien er was ook een leuke tuin en dan komt daar een meisje op je af en die wil je een tattoo van Henna maken, maar ook al zeg ik nee voor ik het weet is ze al bezig ik vind er ook nog niks aan. We willen haar 20 dirham geven maar dat vond ze toch te weinig, terwijl ik er niet voor gevraagd heb, nou ze heeft er 30 gekregen. Zo gaat dat hier ze, doen of ze wat voor je willen doen maar ze doen het nooit voor niets. Dan lopen we de straat over en gaan de Medina in, maar eigenlijk zijn ze overal wel het zelfde deze was ook weer heel groot en met verschillende secties, kleren, schoenen groente vis enz. Na de markt gaan we terug naar de camper drinken iets en gaan dan aan de kade op een terras wat eten en drinken. Nou willen we ook nog wel even naar Salé, het beste gaat dat met een roeibootje kost 2 DH p.p. nog geen 20 cent. Aan de andere kant gekomen dachten we een petit taxi te kunnen pakken, maar we zagen er geen, dan maar gewoon lopen. We lopen de stad in en komen al gauw in de Medina, we wilden ook even naar de Koranschool gaan kijken en dan spreekt ons weer een mannetje aan die ons de weg naar de school wijst en de Moskee, waar je volgens hem ook naar binnen mag om even te kijken. Hij liep wel even met ons mee en vertelde honderduit ik zeg tegen Henk spreek nou eerst een prijs af, nee hoor hij werkt in de Moskee. Oké ik vertrouw het niet maar goed hij weet een hoop te vertellen en we gaan de Koranschool Abou el Hassan bekijken 10 dirham p.p. hij laat ons ook in de Moskee kijken maar daar zat nog iemand te bidden en die vond dat niet leuk. Deze Moskee was tot die in Casablanca gebouwd is de grootste van Marokko. En vroeger was het de belangrijkste haven stad van Marokko en heel veel jaren zaten er heel veel piraten. Op een gegeven moment zeggen we tegen ons mannetje(gids) dat we zelf verder gaan. Henk wil hem wat geld geven maar hij vroeg zich 400 Dh, dat vinden we toch echt wel erg veel, ja maar hij had 6 kinderen en dit was deze week de eerste keer dat hij werkte, we geven hem 200DH. Zo wordt je je geld ongemerkt wel kwijt hier. Door de enge straatjes lopen we verder en dan komen we in de kappersstraat. Nou Henk kan wel een knipbuurt gebruiken en hij was gelijk aan de beurt Henk vraagt of hij voor 50 DH zijn baard en haren kan knippen. Nou zeker dat deed hij wel, ik heb nog nooit een kapper gezien die zich zo uitsloofde, met de tondeuse ,daarna knippen, de baard en scheren met een mesje. Hij is zeker een half uur bezig geweest, hier kan zelfs de baardkapper in Maaseik niet tegenop (Koste vorige keer €48,00). We lopen de Medina uit en zien even niet waar we zijn, we moeten een heel eind terug lopen om weer bij de roeibootjes te komen. We zijn moe en hebben pijn aan de voeten en hebben geen zin meer om nog de stad in te gaan om te eten, dan maar wat halen bij de friterie die op de kade staat, frites met kipnuggets en inktvisringen, niks mis mee. En een wonder we hebben weer tv hij vind de satellieten weer, dus na 4 weken weer eens nieuws en natuurlijk het de halve finale van het songfestival, jammer dat net zoals altijd niet de beste doorgaan. We slapen goed.

20mei dag 39 We staan op tijd op en gaan eerst naar de Carrefour, daar aangekomen blijkt die pas om 9 uur open te gaan. Nou ja, dan wachten we wel met het ontbijt, om half tien kunnen we aan tafel, maar we moeten weer tot 10 uur wachten tot de afdeling drank open gaat, Want mijn AH wijn is nu op. Zo we vertrekken naar Meknes daar zijn we tegen 12 uur, parkeren in het centrum eigenlijk vlak bij alles, maar ik vind het echt geen plaats om ook te overnachten. Dus we gaan maar eerst eens in de stad kijken, de parkeerwachter werpt zich ook tot regelaar op. We staan bij het Mausoleum dat ligt daar en is nu dicht opent om 3uur en hier op het plein is een gevangenis die je kunt bezoeken en daarna kunnen jullie met een koetsje voor een rondleiding. Nou ja dan doen we dat maar, de gevangenis is onder de grond en wel indrukwekkend, geen cellen maar gewoon met z’n allen in een ruimte. Dan naar het koetsje, de parkeerwachter regelt het weer voor ons voor 180 Dh rijdt hij ons rond langs de mooie Bab Mansour en de Joodse wijk, daarna naar de stallen waar plaats was voor heel veel paarden, we nemen er ook even een kijkje. Daarna nog langs het Paleis waar Moulay Ismael gewoond heeft, hij had 500 vrouwen en 1000 kinderen. Die heeft dus niet stil gezeten. Naderhand gaan we in het Mausoleum kijken waar hij begraven ligt. We lopen nog naar het grote plein drinken er wat en kijken onze ogen uit. Daarna lopen we ook hier maar weer de Medina in en had ik bijna een kaftan gekocht maar 500 DH vind ik dan toch te duur. Als we terug zijn bij de camper komt ons parkeerwachtertje of we niet willen gaan eten, nee we vertrekken terug naar de kust. Of Henk hem dan niets wilde geven voor zijn zoontje. Ik zeg tegen Henk ik heb nog kleur potloden en een schriftje en dat geven we hem en nog wat koekjes die we gisteren gekocht hadden, maar die zo als alles hier veel te zoet zijn. Nou dat vond hij wel goed, maar vraagt dan gelijk of ik nog meer heb!! We rijden via binnenwegen naar de kust weer hele slechte wegen, ik ben helemaal door gerammeld. We zijn tegen half zeven op de camping in Moulay Bousselham. Aan het water mooi, we kijken wel of we twee of drie dagen hier blijven.

• 21 Mei 2015 - 23:37

Mirjam:

Wat krijgen we steeds een mooi reisverslag van jullie. Geweldig hoor en Henk ziet er goed uit met zijn geknipte baard!! Geniet er nog van de tijd vliegt!!