Eindelijk weer internet - Reisverslag uit Safi, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu Eindelijk weer internet - Reisverslag uit Safi, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer internet

Door: annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

14 Mei 2015 | Marokko, Safi

8 mei dag 26 We besluiten om verder te gaan, hebben allebei geen zin meer om nog eens naar Marrakech te gaan. Dus richting Agadir, tot onze verbazing leidt Truus ons naar een van de weinige autowegen die je hier hebt. Zo kom je nog eens ergens. We hadden verwacht onder langs Marrakech een route door de bergen te rijden, dus niet. Autoweg is wel weer even wennen, zo snel als je dan kunt rijden haha. Het is wel eentonig en een beetje saai, we rijden Agadir voor bij en gaan naar een Tifnit een plaatsje waar je vrij kon staan aan zee. (De autoweg was een tolweg en koste maar liefst 135 Dirham ongeveer 13 euro. ) In Tifnit aangekomen gaan we staan boven op de duinen, bijna zaten we al vast in het zand, maar gelukkig kwam Henk er goed uit. We stonden nog niet goed en wel of er kwam alweer een mannetje naar ons toe, we wilden net gaan kijken hoe de vissersbootjes met tractoren uit het water werden gehaald, hij wist een restaurant waar je verse vis kon eten. Het ging wel om 3 uur dicht. Dus hij liep met ons mee onder langs het strand en zo kwamen we bij het RESTAURANT, een gewoon huis met een klein platje waar een plastic tuintafel met stoelen stond. Er werden ons drie vissen getoond waar we er twee van uitzochten en die werden dan op de barbecue gedaan. En dat kregen we dan op ons bord, een doorgesneden vis met de ogen en alles er nog in en heel veel graten. Ik kreeg een vies glas voor mijn water wat gelukkig wel in een fles zat. Het was niet echt een heerlijk maaltje maar wel verse vis. En nog duur ook 150 DH ik had het niet gegeven, maar Henk is een echte held die durft niets te zeggen. Toen weer terug naar de camper het was intussen vloed en we moesten ons een weg zoeken om geen natte voeten te krijgen. Toen ons geïnstalleerd met stoeltjes en alles, even een dutje gedaan, opeens zie ik de politie langsrijden en jawel hoor ze kwamen terug en stopte bij ons, vroegen of we van plan waren te overnachten, ja dat waren we. We werden toch voor onze eigen veiligheid verzocht een camping te zoeken, en dat hebben we toen ook maar braaf gedaan, een hele leuke camping in Sidi Erbat. 50 van zee een heerlijk uitzicht ’s avonds toch maar weer lekker gegeten in het restaurant op de camping, erg vriendelijk personeel op de camping.
9 mei dag 27 We blijven hier lekker nog een dagje staan, vanmorgen kwam er een Duits stel langs onze camper die hier al een paar dagen stonden en wat leuke tips hadden. Na het ontbijt zijn we over het strand naar het vogel reservaat gelopen, ongeveer een uurtje lopen, wat heel goed te doen was in het natte zand. Bij de rivier monding aangekomen zien we alleen wat meeuwen, en daarom beginnen we langs de rivier te lopen, maar na een 100 mtr. Riep iemand naar ons dat we daar niet mochten komen, ze waren iets aan het opbouwen aan de andere kant van de rivier. En braaf als we zijn hebben we ons toen maar omgedraaid en zijn weer terug gelopen. Kijk zeg ik tegen Henk, wat zwemt daar voor een beestje, nou volgens hem was het een blaadje, maar nog een goed gekeken bleek het een zwart beestje met voelsprieten te zijn het leek op een vleermuis maar dan onder water. En daar kwam alweer een mannetje die ons welkom hete, aan de overkant van de rivier is een dorpje en daar kunnen we verse vis eten, hij wil ons er wel naar toen brengen, maar aangezien dat ik mijn neus nog vol heb van de vis van gisteren, gaan we niet op zijn voorstel in. Hij wist me wel te vertellen dat het beestje in het water een meerkat was. Nou mooi toch. We lopen terug naar de camping en ik vind dat we verdiend mogen luieren. ’s Avonds weer lekker gegeten in het restaurant.
10 mei dag 28 Het is bewolkt en we besluiten verder te gaan, richting Sidi Ifni en dan ook de natuurlijke bogen aan het strand te gaan bekijken. Het is een mooie route gedeeltelijk langs de oceaan. Sidi Ifni valt wat tegen, we hebben op een terras wat gedronken, en dan zit je daar als vrouw tussen alleen mannen, toch een beetje raar, je ziet ze toch naar je gluren. We rijden terug naar de oceaan en gaan in Leghziera naar de natuurwonderen kijken, de rots poorten in de uitlopers naar de zee. Je kunt merken dat het zondag is, het is er erg druk veel groepen jeugd die balspelletjes op het strand zijn aan het doen. De (Arches) zijn geweldig mooi er zijn er verschillende, twee grote en twee wat kleinere. Als je onder zo’n boogstaat voel je het verschil in temperatuur het is er echt koud onder, er zijn ook een paar ondiepe grotten, daar hebben de mensen van alles neergezet omdat het er lekker koel is. We lopen er een uurtje rond en kijken naar de mensen en de natuur, de mensen zijn hier natuurlijk al vaker geweest en kijken er nog niet meer naar, zien niet hoe bijzonder dat het is. Dan gaan we weer naar de camper, wat weer een hele klim is want het strand ligt natuurlijk tussen de rotsen, ik krijg al flinke kuiten van al dat berg op en af lopen. Haha. We zoeken een camping voor de nacht in Aglou plage. Wel een stuk van de oceaan af, maar ik zie en hoor hem wel vanaf waar we staan. We lopen het dorp in om wat te gaan eten, je weet niet wat je ziet net Scheveningen met een echte boulevard en heel veel dagjes mensen, die in hun jelabba en kaftan lopen te flaneren . Mannen gaan wel het water in maar vrouwen mogen dat waarschijnlijk niet. We eten lekker met uitzicht op zee en de boulevard en dan zie je de bussen komen om de mensen op te halen, ze vliegen erop af om toch maar een plaats te krijgen wat vol is hier niet vol. Wat een bedrijvigheid, leuk om te zien.
11 mei dag 29 We gaan vandaag route 6 doen van het boek Mit dem wohnmobil nach Marokko, waar we de meeste routes al van gedaan hebben. Dit moet weer een van de mooiste zijn. Via Tiznit naar Taroudannt. Via Tafraoute. De eerste 20 km zijn wat vlak, maar daarna ga je de bergen in, de Anti Atlas. Je weet niet wat je ziet aan mooie rotsen en gebergte in allerlei kleuren, de wegen zijn goed te doen, maar de route is dan ook vanaf deze kant beschreven, zodat je het minste last van de afgronden hebt, als je van deze kant de bergen in gaat, je kon nog ergens een afslag pakken om naar een heiligdom te gaan kijken, maar aangezien je toch niet in het gebouw mag waar hij in ligt, laten we het links liggen. Dan gaan we de Col du Kerdous op en stijgen we van 500m naar 1226m. de uitzichten in het dal zijn spectaculair. Toch ben ik niet echt bang er is zoveel moois te zien, dat ik daar geen tijd voor heb. We rijden door naar Tafraout, we vinden het niet de moeite waard om hier uit te stappen en rijden verder, vlak voor Taroudannt hebben we een mooie camping gezien. Maar dan rijden we een mooie weg op heel nieuw dat belooft wat. Maar jammer hij is nog niet helemaal klaar en zitten we midden in een bouwput. Helemaal boven op de bergen een smal pad met aan alle kanten grind en hier en daar een graaf machine die wel hele gekke kapriolen moet uithalen om ons erlangs te laten, dit is ongeveer 20 km het geval. Je ziet dat mensen die hier aan de weg werken er ook blijven slapen, het is natuurlijk ook niet te doen om ’s morgens met je boterhammetjes op de fiets boven naar de berg te gaan. Je ziet dan een stuk of wat golfplaten hutjes staan, en daar slapen ze. Echt hard werken zie je ze niet, er ligt altijd wel iemand langs de kant te slapen. Het schiet niet echt op gelukkig krijgen we maar een tegenligger, we hebben een tempo 25 tot 30 km. En het is warm echt warm. Dat doet je humeur ook geen goed. Dan rijd Henk nog twee keer over een dikke steen, die ze aan de kant van de weg hebben gelegd en eentje schiet tegen ons trapje aan, wat nu scheef is, hij gaat wel nog naar binnen en naar buiten, maar het lampje blijft branden. Daar moeten we morgen even naar laten kijken. Tegen half 5 zijn we op de camping onder weg werd het me even niet goed van de warmte , maar na ongeveer een fles water gedronken te hebben gaat het alweer wat beter. Het blijkt 48 graden buiten te zijn 43 gr. In de camper. Het is een leuke plaats waar we staan, maar ze hebben geen water in het zwembad en dat valt wel even tegen, er staat geen zuchtje wind en het blijft lang warm. We laten maar weer een tasjine maken en het smaakt ons goed. We gaan op tijd naar bed en slapen toch nog wel goed, maar we waren dan ook erg moe.
12 mei dag 30 Vanmorgen na het ontbijt gaan we naar Taroudant onderweg zien we dan eindelijk weer geiten in de boom zitten, we stoppen en ik maak wat foto’s, waar je natuurlijk weer voor moet betalen en de geitenhoeder vraagt ook nog of we geen t-shirt voor hem hebben, nou volgende keer zorgen we dat we er wat bij ons hebben. Om het oude Taroudant heen staat een 8 km lange muur die al meer als 1000 jaar oud is, ze onderhouden hem goed in samen werking met Unesco. We lopen de verkeerde kant de stad in en lopen wat in een kringetje en komen weer bij dezelfde poort uit, dis is dus niet de goede poort. We lopen een stuk om de muur heen, maar wat is het alweer heet, 39 graden om 11 uur. Dan lopen we langs een koetsje en het mannetje zegt dat we nog een heel eind moeten lopen naar de Medina, gelukkig heeft hij een koetsje en een voorstel, special offer (natuurlijk) hij laat ons van alles zien en omdat het rustig is doet hij dat voor 200 Dh. Nou zeg ik voor 150, en dat gaat dan even zo door en ik weer weg loop en dan kunnen we voor 150 DH instappen, en wat ben ik blij met hem, ik heb het zo warm, en dan is ver lopen geen goed idee. Hij is aardig samen met zijn broertje rijdt hij ons rond en verteld er ook nog van alles over. Hij gaat met ons de Medina in en laat weer van alles zien. Bij een argan fabriekje koop ik wat voeten crème, want door de zon drogen die toch wel heel erg uit. Het koetsje brengt ons weer terug naar onze camper. En we gaan richting Agadir waar we een mecanicien weten uit het beroemde boekje met coördinaten, gelukkig want anders hadden we het nooit gevonden. Ze halen het trapje onder de camper uit slaan er een paar keer op, monteren hem weer en klaar is kees, voor 200 DH (Henk heeft zelf afgedongen). En we vervolgen onze weg naar camping Terre D’Ocean. Op een berg, maar met uitzicht op de oceaan en ze hebben een zwembad. Het is nog steeds warm 49 graden buiten, het zou vanavond wat koeler zijn, maar de wind komt van het land het is net een warme föhn om 9uur is het nog 38 graden zo warm heb ik het nog nooit gehad zelf in Indonesië niet. Wel gunstig voor de was die ik gauw gedaan heb in een half uur is ze droog al is de droogmolen wel twee keer omgewaaid. We kunnen ook niet alles open zetten want het waait echt heel erg, je voelt zelfs de camper bewegen. Morgen blijven we hier nog maar een dagje om uit te rusten en lekker te zwemmen.

13 mei dag 31 Redelijk geslapen vanmorgen lijkt het of de wind gedraaid is, het is vandaag ook minder warm 41 gr. Wat gelezen en lekker naar het zwembad, het water is heerlijk we liggen net op ons zonnebedje start de disco muziek, daar hadden we toch niet echt zin in. Maar oké gaan we bij de camper proberen wat schaduw te vinden, ga daarna nog een keer lekker naar het zwembad is maar 2 minuten lopen. Maak vandaag risotto met kalkoen. Opeens begint het weer te waaien vanaf de bergen, alweer die akelige warme wind, weer heel hard en het wordt gelijk ook weer warmer. Als we binnen zitten te kaarten waaien ons een paar keer de kaarten van tafel. Het eten smaakt ook niet je hebt het warm je slaat naar die vieze vliegen, nee is niet echt fijn, morgen gaan we kijken of het ergens beter uit te houden is.
14 mei dag 32 Heel slecht geslapen zelfs met mijn kool kussen is het niet te doen af en toe een zuchtje wind, maar je kon ook niet alles opzetten, bang dat de ramen eruit vliegen. Dus maar op tijd opgestaan. We vertrekken voor 10 uur blijkt het toch dikke twee uur rijden te zijn naar Essaouira, ja zo’n kustweg door de bergen schiet ook niet echt op. Er aangekomen blijkt er dit weekend een muziek festival te zijn en mogen we onze camper niet in het centrum parkeren, dus rijden we terug er was net voor de boulevard een grote parkeerplaats en daar kunnen we parkeren. We lopen naar de weg en houden een petit taxi aan en die brengt ons voor 7 DH naar de Medina (oude stad). We lopen de Medina in wat is het hier leuk echte leuke kleine straatjes niet echt Marokkaans maar gewoon gezellig, lunchen op een terrasje waar ook nog levende muziek is, gelukkig niet de hele tijd haha. Slenteren wat door de steegjes kopen voor ons zelf een leuk Marokkaans beeldje voor thuis en nog wat argan olie voor de huid. De temperatuur is hier ook een stuk beter 25gr. Dat is toch wel erg lekker, goed genoeg voor ons heerlijk je hebt weer energie en zin om iets te doen. We gaan weer terug naar de parkeerplaats met de taxi voor 7 DH dus nog geen 70 cent. We willen hier niet overnachten in het boek stond een mooie camping wel drie kwartier rijden maar dat is te doen, nog even naar de Carrafour en daar gaan we, er aangekomen blijkt het een camping van niks te zijn midden in het veld met geen winkeltje en geen restaurant, nee zegt Henk hier blijf ik niet, we kijken weer in het boek en 35 km verder zou een mooie CP zijn, daar gaan we weer. Daar aangekomen is het ook niet wat we zoeken ook niets te eten. Dan toch maar naar een camping in Safi alweer drie kwartier rijden de camping ligt op een berg in een buitenwijk van de stad en restaurant nog dicht, dus toch maar zelf wat maken ik heb nog spekblokjes met eieren Henk haalt brood en tomaten voor een salade, lekker gegeten heerlijke temperatuur, wat zullen we lekker slapen vannacht als de pauwen zich tenminste stil houden, nu lopen ze flink te schreeuwen.

• 15 Mei 2015 - 08:32

Elske:

Pff, wat een warmte! Ik krijg het er zelfs warm van als ik jullie verhalen zo lees. Hier is het redelijk weer. Koud, maar het zonnetje schijnt. En we hebben lekker lang weekend ivm Hemelvaart. Geniet nog lekker en ik hoop dat de pauwen jullie hebben laten slapen.

• 15 Mei 2015 - 18:31

Kim:

Jeetje bijna 50 graden!!! Dat is wel overdreven hè?
    Hier gaat alles goed. In Wenen is het fris! Jorg is een tafel aan het bouwen en ik zit heel saai de hele tijd aan mijn scriptie te schrijven. Liefs!!!

• 15 Mei 2015 - 23:51

Mirjam Munnichs:

Wat maken jullie toch een hoop mee hoor. En wat een hitte!! Hebben wij hier in Nederland geen last van..alhoewel vandaag het lekker was. En zijn jullie al lekker bruin?? Onze camper is onderweg van Villach naar Oirsbeek. ANWB houden ons op de hoogte. Perfecte organisatie is het toch. Zijn vanmorgen bij R. Dormans geweest. Aardige vent hoor. Hebben morgen gouden bruiloft van mijn oudste zus. Lonneke is het weekend hier. Zal jullie zondag uitgebreid maien. Geniet lekker verder en to snel maar weer. Liefs van Né en Mirjam