De Dades-kloof - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu De Dades-kloof - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

De Dades-kloof

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

03 Mei 2015 | Marokko, Aït Ben Haddou

30 april dag 18 Goed geslapen na het avontuur van gisteren, we gaan weer verder. Eerst een stuk terug naar Rissani en dan naar links het Sahro gebergte in. Het was jammer genoeg vrij saai, wel weer mooie bergen maar saai. We zouden in Tazzarine op een camping gaan staan. Na eerst in het dorp wat boodschapjes gedaan te hebben, terug naar de camping. Winkels zijn het eigenlijk niet. Gewoon een hok met een grote deur er in. De camping vonden we allebei niet veel aan, een grote grindbak met een muur erom heen. Dus verder naar N’kob. De camping daar was ook niet echt veel, maar er was toch wat groen te zien. Campings noemen wij het, maar het zijn meer parkeerplaatsen bij een klein hotel. Je hebt er wel stroom en je kan er je wc legen en meestal ook water tanken en soms heb je geluk en ligt het in een mooie omgeving. Er zit altijd een muur omheen, maar zo voel je je ook veilig. Boodschappen doen is hier ook niet echt gemakkelijk. Een supermarkt vind je alleen bij de iets grotere steden en dan is het nog niet veel bijzonders. We hadden nu b.v. brood bij een bakkertje , water bij weer een ander winkeltje, voor fruit moet je naar een markt waar niet echt veel te krijgen is en je moet zoeken naar goed fruit. We pakken nu veel sinaasappelen, die Henk dan lekker ’s middags uitperst en wat schapenvlees bij een slagertje. Het zijn eigenlijk geen winkels maar een hok met een deur. Het vlees was trouwens ook niet echt goed te eten. Het is behelpen maar ja je bent dan ook niet in Nederland. Haha.
1 mei dag 19 We gaan vandaag de richting Zagora, het Draa-dal in, dit was een leuke route met veel te zien. We hebben nog twee lifters meegenomen, een jong stel, het meisje uit Spanje en de jongen uit Australië. Het was maar 10 km, toen waren wij op onze bestemming en moesten ze weer verder liften, jammer maar wij moesten weer terug. Eerst wilden we in Tamegroute naar het Heiligdom gaan kijken en naar de mooie bibliotheek. Maar daar aangekomen bleek dat 1 mei een feestdag is en je er niet ik kon, jammer maar het is niet anders. We zijn toen met een gids een Kashba ingelopen. Heel interessant. Het zijn eigenlijk drie wijken op elkaar, dus ook onder de grond. Donkere gangen met af en toe een gat in het dak voor het licht. Je snapt niet dat mensen zo kunnen wonen in die donkere gangen. Het blijkt er zomers heel warm en ’s winters heel koud te zijn. Er blijken 4 nationaliteiten te wonen, die allemaal een eigen wijk hebben. Wat hebben wij toch een luxe. 1 x per week hebben ze drinkwater, dan vullen ze alles voor de hele week. Voor de was krijgen ze zout water en rivier water. Ja en je moet de gids betalen, diegene die op je auto past en diegene die je de weg heeft gewezen. Onder weg zien we dat er een goed irrigatie systeem door de dorpen loopt en we zien nu dat iedereen de was aan het doen is. De mevrouw van de camping vertelde me dat het nu ook de tijd was voor de tapijten en dekens te wassen en dat er dit jaar gelukkig veel water was door veel regen en sneeuwval en ze daarom zo goed konden wassen. Normaal is dat water er ook maar 1 x per week. Je zag langs de kant dan ook overal tapijten te drogen liggen. Het was nu de tijd tussen koud en warm weer en dus tijd voor de schoonmaak. Ook zie je de vrouwen de hele dag met allerlei dingen op hun hoofd rondlopen, gras voor het vee en de was natuurlijk. Je ziet hier geen mannen die zo iets aan het doen zijn. Een ander leuk verhaal is de politie hier. Je ziet ze heel veel, met een laser gun de snelheid aan het meten of ze houden de mensen gewoon aan. Dan staan er opeens borden op de weg, 40 km, 20 km en dan stop politie. Maar als toerist mag je gewoon doorrijden. Nooit worden we gecontroleerd. Een keer houden ze ons aan. Henk had geen voorrang verleend op een rotonde, dat moest hij toch maar niet meer doen , nee sorry zeker doen we dat niet meer en we konden weer vrolijk verder. De gids in Fes had ons al verteld dat de Koning wil dat de toeristen niets in de weg gelegd wordt. Dan vervolgen we de weg naar boven, naar Agdz. Ook wel een leuke camping met een zwembad, wat er niet echt lekker uit ziet, maar oké voor even af te koelen is het goed. We staan hier lekker onder de bomen. Maar ook hier stikt het weer van de vliegen, gek wordt ik ervan. We eten Tajine bij de beheerder.
2 mei dag 20. We gaan vandaag op avontuur naar de Gorge du Dades, een hele mooie kloof. We rijden eerst naar Ouarzazate, ook weer een hele mooie route door de bergen. In de stad gaan we op zoek naar een supermarkt. Na veel vragen vinden we eindelijk een kleine, kopen weer water, maar ook eieren en boterhammen vlees en koekjes en chocolade, allemaal luxe artikelen, dat zie je aan de prijzen. We gaan weer naar buiten en naast de supermarkt ligt warempel een drankenhandel, dus even 10 blikjes bier voor Henk gekocht voor 14 euro. Henk helemaal blij, hij zat nu aan de cola. We gaan verder richting de kloof. De eerste 75km erg saai, dan komen we in het rozen gebied. Daar moet je je niet te veel van voorstellen, het zijn wilde rozen en alleen rosé, waar ze hier van alles van maken, en ze hebben elk jaar in mei een heus rozen festival waar ook een rozen Koningin wordt gekozen, het is volgend weekend, maar aangezien daar ongeveer 20.000 mensen op af komen, zien wij er maar vanaf om het festival te bezoeken. Dan komen we in het Dades dal richting kloof. Werkelijk heel mooi op een gegeven moment gaat het heel stijl in haarspelt bochten omhoog boven stoppen we even om foto’s te maken en treffen we Limburgers uit de buurt van Roermond zoonlief studeert hier Arabisch en oma en moeder zijn een weekje hier bij hem op vakantie. We vertellen wat en rijden weer naar beneden en dan komen we bij de echte kloof wat mooi kijk maar eens naar de foto’s en gelijk achter de kloof is onze camping met een geweldig uitzicht. Het is hier aangenaam niet echt warm want door de rotsen heb je veel schaduw en er staat een klein zuchtje wind. Ik ga gauw wat was doen ’s morgens in de was emmer van de tupperware gedaan en achter in de garage gezet heeft de hele dag geschommeld met die geweldige wegen hier. Ik zie dat ze hier ook een wasmachine hebben, dat is fijn kan ik alle handdoeken lekker wassen, het kost even wat tijd voor we het hun aan het verstand gebracht hebben dat we die willen gebruiken ze gaan er voor 5 uur in en als ik ze ’s avonds om acht uur eruit haal zijn ze nog kletsnat en hebben we ze maar zelf uitgewrongen . Met het gevolg dat ze de dag erna nog niet droog waren en we ze op de volgende camping weer opgehangen hebben. We gaan eten in het hotel waar intussen ook drie Nederlandse stellen met hun kinderen zijn gearriveerd (mei vakantie in Nederland) er is ook een stel uit Maastricht bij waarvan ik een boekje krijg van 100% Marrakech , ik stuur het na de vakantie naar hun terug lief hé. Lekker gegeten eerste keer ook een lekker toetje stukjes banaan met Marokkaanse yoghurt. We hadden in het hotel nog nagevraagd om met een gids met auto naar de Thodra kloof te gaan, maar na navraag bleek hij zich 2000 Dirham te vragen, dus dat hebben we maar niet gedaan, we zien er misschien uit als miljonairs maar we zijn het niet. En ja dan doen we die wel een andere keer als we nog eens in Marokko komen.
3 mei dag 21 We gaan vandaag richting Marrakech, het is te ver om in een dag te rijden, dus we gaan naar een camping in Ait Benhaddou . Eerst het stuk kloof en dal weer door filmen nog wat, en maken nog meer foto’s. Dan het grote saaie stuk weer, kopen onderweg een telefoon kaart van 50 dirham, zou je twee uur mee naar Nederland kunnen bellen (blijkt maar 10 minuten te zijn). Camping ook met klein zwembad en mooi uitzicht en gratis en voor niets weer hele zwermen vliegen. Krijgen straks een originele Marokkaanse maaltijd, ben benieuwd, hier ook weer een Nederlands stel met drie kinderen.