Watervallen van Ouzoud - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu Watervallen van Ouzoud - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

Watervallen van Ouzoud

Door: henk en annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

07 Mei 2015 | Marokko, Marrakesh

6 mei Dag 24. Vanmorgen op tijd op en lekker gedouched. Na het ontbijt alles opgeruimd, de tanks leeg laten lopen, toiletcassette gereinigd en nieuw water geladen. Vanaf de camping naar de Supermarché Carrefour gereden en inkopen gedaan. Daar was ook een afdeling waar wijn en bier verkocht werd. Gelijk maar een tray bier ingeslagen. Was een stuk goedkoper dan in Ouarzazate. Verschil was 6 dirham per blikje. Dat is omgerekend toch € 0,60 per blikje. Op de parkeerplaats de navigatie ingesteld op onze bestemming van de dag, Ouzoud. We werden toen weer in de richting van het centrum van Marrakech geleid. Maar vlak voor de stad ging het rechtsaf, een buitenwijk in zo leek het. Wat een vergissing, we werden langs het Palais Royal Dar El Makhzen gestuurd. Om vandaaruit weer op de rondweg te komen, moesten we eerst door de Bab Hmar. Dit is een van de toegangspoorten naar de stad. De poort is echter heel smal, de camper paste er maar net door heen. Toen we dit obstakel voorbij waren, ging het door wat buitenwijken richting Fez. De weg was voor Marokkaanse begrippen heel goed en op plaatsen zelfs pas geasfalteerd. Na ongeveer 2,5 uur rijden door mooi landschap kwamen we dan in Ouzoud. We besloten om eerst maar de waterval te gaan bewonderen voor we naar de camping zouden gaan. Na de camper op de parkeerplaats te hebben achtergelaten, zijn we te voet richting waterval gelopen. Het ging via een steile weg met veel traptreden naar beneden. Langs de trap waren allemaal souvenirwinkeltjes en kleine eettentjes. Onderweg ook nog enkele berberapen gezien. Een vrouwtje had zelfs een baby’tje aan haar borst geklemd. De waterval zelf is heel mooi. Het water val zeker 50 meter loodrecht naar beneden op een rots en vervolgens nog eens zeker 25 meter in een groot bekken. Van daaruit gaat het dan weer verder naar beneden door stroomversnellingen. In het bekken liggen vlotten met daarop mooi beklede stoelen. Daar kan men dan mee tot onder de waterval geroeid worden. Na de waterval van beneden bewonderd te hebben, zijn we de hele klim naar boven weer begonnen. Halverwege zijn we toch maar even op een van de terrassen gaan zitten en hebben een glas versgeperst sinaasappelsap gedronken. Eenmaal boven zijn we toch ook maar aan de bovenzijde van de waterval gaan kijken. Daar is te zien hoe het water zich naar beneden stort. Hierna zijn we maar naar de camping gereden en hebben ons daar geïnstalleerd. Vanavond hebben we in het leuke restaurant op de camping een heerlijke rundvlees-tajine gegeten. De camping, die door een Nederlands echtpaar gerund wordt, is van alle gemakken voorzien. Het is de eerste camping waar het ook echt druk is en ook hier weer de nodige Nederlanders.

7 mei dag 25. Vandaag richting Marrakech we willen misschien nog wat in de stad rondkijken en de koning graven bezoeken. Het is toch weer een hele rit en de laatste 45 km door het platteland een smalle op plaatse hele slechte weg, waar we vaak moesten uitwijken voor andere auto’s. Eenmaal op de camping aangekomen bleek er geen busje naar het centrum te gaan maar je kon met meer man een taxi pakken. Dat kon je dan vermelden ineen schrift en dan kijken of er nog meer mensen gaan, dan is het goedkoper. Maar toen we ons geïnstalleerd hadden en ontdekt hadden dat er toch een zwembad was en een heel mooi zelfs, besloten we lekker op de camping te blijven. Eerst nog even wat huishoudelijke taakjes, bed verschonen en nog een kleine was. Lekker badpak aangedaan en naar het zwembad, het water was heerlijk niet te koud, dit is tenslotte ook vakantie. ’s Avonds lekker gebarbecued ook weer eens goed. En morgen zien we wel weer verder, Er is hier ook een hele groep van de ANWB. Henk heeft net staan praten met een stel uit Spaubeek, zij 81 en hij 80, geweldig toch dat geeft de burger moed als wij op die leeftijd nog zulke reisjes kunnen maken zijn we dik tevreden.