mooie stranden - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu mooie stranden - Reisverslag uit Buchten, Nederland van Annet en Henk Massen - WaarBenJij.nu

mooie stranden

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet en Henk

07 Juni 2013 | Nederland, Buchten

4 juni (7) Lekker uitgeslapen en verse broodjes gehaald. Alles leeggemaakt en weer gevuld. We gaan weer de bergen in naar Orgosolo, in de jaren 60 van de vorige eeuw was dit een bandieten nest. Nu is het vooral bekend om de Murales, muurschilderingen die de politiek op de hal nemen. Strijdbaar, bijtend, ironisch of beschuldigend, het gaat om een zoektocht naar een rechtvaardige wereld zonder geweld, dus van alle tijden. Hele mooie schilderingen op de huizen, jammer dat we niet alles begrijpen met dat Italiaans, toch leuk om te zien, ook het dorp op zich is leuk. Daarna doen we een rondrit door de bergen van Fonni naar Aritzo, je komt door verschillen de bergdorpjes, we zien onderweg ook “wilde varkens met kleintjes” erg lief. We willen hier in de buurt overnachten en dan morgen vroeg naar Barumini om de grootste Nuraghe van Sardinië te bekijken. Vlak bij vinden we een restaurant waar we niet lekker en te duur gegeten hebben, maar we konden wel op de parkeerplaats overnachten gratis en het is schuin tegenover de Nuraghe.

5 juni (8) Goed geslapen dankzij m’n oordopjes want het is toch wel een drukke weg. We zijn op tijd op en zonder ontbijt, staan we om 5 voor 9 aan de kassa van Su Nuraxi, we moeten wel een combi kaartje pakken, wat we eigenlijk niet willen, maar het is niet anders. Wat we wel hebben is dat we een prive rondleiding krijgen dus een gids voor ons alleen die ook nog redelijk engels sprak, er waren namelijk nog geen andere mensen, en dat is natuurlijk wel luxe je kan alles op je gemak bekijken.De Su Nuraxi staat sinds 1997 op de werelderfgoedlijst van Unesco. Op Sardinie staan ongeveer 3000 Nuraghe’s. Maar deze is de grootste en waarschijnlijk de oudste vestiging van westelijk middelands zeegebied. De oudste toren stamt uit 1500 voor Chr. Ongeveer 200 j daarna werden er 4 toren met muren omheen gebouwd en nog veel later nog eens 7 torens met muren. Er omheen leggen nog de fundamenten van een dorp met meer dan 200 ronde hutten. Het was erg indrukwekkend. Je kon helemaal in de binnenste toren komen echt interessant. Mooi , daarna nog naar een museum van de combikaart het Casa Zapata, maar daar vonden we weinig aan en zijn toen ook maar niet naar dat andere museum gegaan. Nou hebben we honger gaan broodjes halen bij de bakker en rijden naar het bezoekers centrum van Giara di Gésturi, de grote vulkanische tafelberg, en daar boven op de berg hebben we ontbeten met een prachtig uitzicht, Nog even het park ingewandeld om te kijken of we de half wilde paarden konden zien die hier rondlopen, maar volgens mij hielden die net siësta. Nu weer gauw terug naar de kust, nou ja gauw gaat hier in die bergen niets. We staan nu aan het strand bij Porto Corallo, de camping die we zochten is niet meer, dus staan we nu vrij aan het strand. Zelf gebbq beter gegeten dan gisteren.
6juni (9) Vandaag uitgeslapen, gezond geluierd geslapen, gelezen en een heel klein stukje gefietst. Heerlijke pasta gemaakt en na het eten een strand wandeling gemaakt, jee wat loopt dat zwaar. Morgen jammer genoeg weer verder we moeten nu toch echt een camping zoeken, verschillende dingen moeten opgeladen, we hebben weer water nodig enz.

• 08 Juni 2013 - 00:13

Kjell:

Hoi mam en pap,

Volgens mij vermaken jullie je weer prima en hebben jullie al een hoop mooie en leuke dingen gezien.
    Is het weer een beetje lekker daar? In Nederland is het al de hele week heerlijk weer. Geniet er lekker van, ik bel dit weekend wel een keertje.

XXX Kjell

• 09 Juni 2013 - 17:49